تاریخ : يکشنبه 13 خرداد 1403
کد 1169

جلسه شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای بررسی نهایی ثبت ممقان به عنوان شهر ملی ممقان دوزی

جلسه شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای بررسی نهایی ثبت ممقان به عنوان شهر ملی ممقان دوزی


گام نهایی برای ثبت ممقان به عنوان شهر ملی ممقان دوزی

چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳، جلسه شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تشکیل شد.
دستور جلسه؛
۱) بررسی ثبت ممقان به عنوان شهر ملی ممقان دوزی
۲) بررسی ثبت کوزه کنان به عنوان شهر ملی کوزه کنان
۳) بررسی ثبت روستای نجف تراکمه از توابع شهرستان کلیبر به عنوان روستای ملی ورنی بافی بررسی
ثبت ممقان به عنوان شهر ملی ممقان دوزی به عنوان یکی از دستورهای این جلسه با حضور دکتر متفکر آزاد نماینده مردم شریف شهرستان های تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، محمودیان فرماندار شهرستان آذرشهر، جلالی معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و حمزه زاده مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی برگزار شد.
محمودیان فرماندار و نماینده عالی دولت در شهرستان آذرشهر با معرفی اجمالی شهرستان آذرشهر و بخش ممقان و اشاره به ظرفیت ها و توانمندی های منحصر بفرد ممقان، گفت: بخش ممقان همچون نگینی می درخشد. فرماندار و رئیس کمیته برنامه ریزی شهرستان آذرشهر با اشاره به سابقه و پیشینه تاریخی ممقان دوزی و ارائه آمار و مستندات در خصوص هنر منحصربفرد ممقان دوزی و بیان مزایای حفظ، معرفی و توسعه این هنر در زمینه های مختلف از جمله معرفی ممقان و این هنر اصیل، از ثبت ممقان به عنوان شهر ملی ممقان دوزی دفاع کرد. دفاع مستدل و مستند فرماندار شهرستان آذرشهر از ثبت ممقان به عنوان شهر ملی ممقان دوزی که خود یکی از اصلی ترین پیگیری کنندگان این طرح در دو سال گذشته بود، با تحسین رئیس جلسه و حضار مواجه بود.

در این جلسه، پورباقر بخشدار، لطیفی نائب رئیس، رحیمی و قربانسیاهی اعضای شورای اسلامی شهر و رحمان زاده سرپرست شهرداری ممقان و اسماعیلی رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان آذرشهر نیز حضور داشتند.
قابل ذکر است که نتیجه بررسی هیئت داوران، ۲۰ خرداد، که به عنوان روز جهانی صنایع دستی نامگذاری شده است، اعلام و ابلاغ خواهد شد.
گزارش تصویری جلسه شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای بررسی نهایی ثبت ممقان به عنوان شهر ملی ممقان دوزی